sobota, 27 października 2012

Tarta ze szpinakiem, kurkami i fetą

Piękny kształt tarty potrzebuje akompaniamentu warzyw lub owoców i mieszaniny śmietany z jajkami. Ot, i cała filozofia..
U mnie pojawiła się ze świeżym szpinakiem, kurkami i dla wzmocnienia smaku-serem feta. Farsz robię dużo wcześniej aby wystygł. Musiałam go schować, bo znikał w błyskawicznym tempie:)




Składniki:
1 i 1/3 (333 ml) szklanki mąki
125 g masła
1/2 łyżeczki soli
3 łyżki lodowatej wody
szpinak - u mnie świeży - cała torba foliowa
czosnek - 3 ząbki
sól, pieprz
masło
kurki - 250 g
śmietana 18% gęsta - 0,5 l
jajka - 2 szt
feta - ok. 200 g
gałka muszkatołowa

Szpinak porządnie umyj. Kurki także. Większe przekrój na pół, małe pozostaw w całości. Rozgrzej duży garnek, na odrobinie oleju podsmaż czosnek. Dorzucaj partiami liście szpinaku i mieszaj. Kiedy już wszystkie  staną się miękkie, dorzuć trochę masła i odrobinę posól i popieprz. Jeśli jest za dużo wody to ją usuń - chodzi o to, żeby szpinak podsmażać jak najkrócej, by nie pozbawić go wartości. Dorzuć poszarpana fetę. Kurki podsmaż przez chwilę na maśle i też połącz ze szpinakiem.
Odstaw aby ostygł i stwardniał.
Mąkę wsyp z solą do miski. Dodaj masło, nożem potnij na kawałki i połącz z mąką. Dodawaj po łyżce wody i nadal przy użyciu noża, łącz mąkę i masło. Kiedy zacznie się kleić, szybko wyrób ciasto. Schłodź przez chwilkę w lodówce (15 min) i wyłóż formę do tarty, podnosząc i kształtując ładny brzeg. Widelcem nakłuj spód ciasta i podpiecz przez 15 min w piekarniku nagrzanym do temp. 180C.
Nałóż szpinak z kurkami i fetą na podpieczone ciasto. Rozmieszaj w misce śmietanę wraz z jajkami. Dopraw solą, pieprzem i gałką muszkatołową. Zalej delikatnie tartę. Ja to robię już na drzwiach piekarnika aby za daleko nie nosić formy. Śmietana sięga samych krańców tarty. Piecz ok 45 min w temp. 180C. Po 30 zaglądnij i zobacz czy czasem nie zbrązowiała na górze. Gotowa tarta ma zarumienione kruche brzegi, stałą konsystencję śmietany i lekko zrumienioną górę.
Jest pyszna!



26 komentarzy:

  1. Odpowiedzi
    1. Dziękuje Patysko, Fajnie że ser nie rozpuścił się tak do końca.

      Usuń
  2. jej, chce kawałek! aż się głodna zrobiłam :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Odpowiedzi
    1. Są takie nieskomplikowane w smaku ale z masłem i pietruszka nabierają takiej ..klasy!

      Usuń
  4. kurki , ja chcę , ja chcę , oj choć sam farsz by mi wystarczył:D

    OdpowiedzUsuń
  5. Szpinak, kurki uwielbiam! Ale nigdy nie jadłam w komplecie. Musi być pysznie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Spróbuj kiedyś. Jak nie w tarcie, to w kurczaku z takim nadzieniem..

      Usuń
  6. Znakomite połączenie :-) Kurki, feta, szpinak... <3

    OdpowiedzUsuń
  7. Odpowiedzi
    1. Dziękuje. Najpierw tarta a potem któryś z Twoich tortów...

      Usuń
  8. wszystkie moje ulubione składniki w jednym miejscu! :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Odpowiedzi
    1. Ach, te blogi kulinarne. Pokrążymy po nich trochę i zaczyna burczeć w brzuchu:)

      Usuń
  10. Wiesz co znów przez Ciebie muszę iść jutro do sklepu do sklepu, po kurki...;)

    OdpowiedzUsuń
  11. Nie dość,że szpinak i feta to jeszcze kurki. Nie za dużo pyszności?? :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szpinak potrzebuje kopa w postaci słonego lub ostrego sera a kurka wprowadza ciekawą nutę i charakterystyczną teksturę. I tak oto dopełniły się te pychotki:)

      Usuń
  12. uwielbiam wszystkie tarty bez wyjątku. Magdo, Twoja musiała być pyszna, zwłaszcza jesli znalazły się tam kurki i szpinak:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak Aniu, była pyszna. Nadzienie znam od dawna bo robiłam z takim nadzieniem kurczaka ale zachwyciło mnie kruche ciasto.Było doskonale upieczone.

      Usuń
  13. Czy może być śmietana 18%? Nie mam trzydziestki.

    OdpowiedzUsuń

Miło mi Cię gościć na moim blogu. Jestem wdzięczna za wszelkie wpisy i cieszą mnie blogowe znajomości.
Życzę przyjemności w dalszej podróży w sieci:)